بررسی عناصر داستانی در فیلمنامه های علی حاتمی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده ادبیات
- نویسنده سمانه قرایی تفتی
- استاد راهنما مجید پویان یدالله جلالی پندری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
علی حاتمی از کارگردانان و فیلمنامه نویسان برجسته معاصر است . یکی از مهمترین و قابل توجه ترین جنبه های آثار وی ، جنبه ادبی آن هاست . زبان و شیوه نگارش وی ، آثار او را از قالب فیلمنامه صرف خارج کرده و به منزله یک متن ادبی درخشان جلوه گر ساخته است . سینما و ادبیات پیوندی غیرقابل انکار دارند . فیلمنامه نوعی متن روایی است با عناصری خاص که میتوان مشترکات فراوانی از جنبه کاربرد این عناصر میان فیلمنامه و متون روایی مانند داستان یافت و از این جهت میتوان فیلمنامه را حلق? واسطی میان سینما و ادبیات محسوب کرد . حاتمی در نگارش فیلمنامه های خود مانند یک نویسنده حاذق عمل کرده است و بسیاری از عناصر و ظرایف یک اثر داستانی را در متن فیلمنامه های خود بروز داده است ، اعم از شخصیت پردازی ، توصیف ، کشمکش و سایر عناصر داستانی . وی در فیلمنامه های خود به سبب آنکه بعداً در ساخت فیلم از ابزاری مانند دوربین بهره می جوید ، از عنصر توصیف کمترین بهره را برده است اما در عوض ، عنصر دیالوگ و فن دیالوگ نویسی را در فیلمنامه های خود به اوج رسانده است . در شخصیت پردازی ؛ حاتمی به سبب سرشت اجتماعی آثارش ، آدم هایی واقعی را در فیلمنامه های خود تصویر کرده است ؛ آدم هایی برآمده از بطن و متن جامعه . مولفه رئالیستی آثار حاتمی یعنی بازتاب واقعیت ها و اتفاقات تاریخی در آثار حاتمی را باید در علاقه شخصی وی در روایتگری تاریخ جستجو نمود . او تاریخ را بنحوی روایت می کند که خودش می پسندد و دوست دارد . حاتمی در آثار خود تقریباً همه انواع شگردهای زبانی را به کار می گیرد . از نقالی گرفته تا استفاده از زبان مردم تهران و بیان ادبی و فاخر شخصیت های فیلم های تاریخی نظیر دلشدگان و کمال الملک .
منابع مشابه
روایت نوستالژیک علی حاتمی
علی حاتمی را باید از نویسندگان و کارگردانهای صاحب سبک معاصر ایران دانست. بخش قابل توجهی از توفیق او، مدیون بهرهگیری از عواطف و برانگیختن حس نوستالژی در خواننده و بیننده است. در این پژوهش به روش توصیفی ــ تحلیلی، عوامل برانگیزانندهی حس نوستالژی در آثار علی حاتمی بررسی شدهاست. نتایج پژوهش نشان میدهد عوامل ایجادکنندهی حس نوستالژی را در آثار او، باید به دو دستهی زبانی و غیر زبانی ...
متن کاملبررسی روایت و عناصر داستانی در مجموعۀکلاغ سهشنبه، اثر مهدی مرادی/بررسی روایت و عناصر داستانی در مجموعۀکلاغ سهشنبه، اثر مهدی مرادی/علی محمدی، مریم اسمعلیپور
در اصل مقاله
متن کاملروایت نوستالژیک علی حاتمی
علی حاتمی را باید از نویسندگان و کارگردان های صاحب سبک معاصر ایران دانست. بخش قابل توجهی از توفیق او، مدیون بهره گیری از عواطف و برانگیختن حس نوستالژی در خواننده و بیننده است. در این پژوهش به روش توصیفی ــ تحلیلی، عوامل برانگیزاننده ی حس نوستالژی در آثار علی حاتمی بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد عوامل ایجادکننده ی حس نوستالژی را در آثار او، باید به دو دسته ی زبانی و غیر زبانی تق...
متن کاملبررسی عناصر داستانی در افشین و بودلف
تاریخ بیهقی، یکی از آفرینشهای کم نظیر ادب فارسی است که قلم توانایِ ابوالفضل بیهقی، به آن بافت داستانی بخشیده است. بیهقی، فضایِ رویدادهای تاریخی را باز میگذارد و با استفاده از عناصری چون شخصیتپردازی، گفتگو، زاویه دیدِ مناسب، بررسی جزییات، توصیف کسان و چیزها و ... نه تنها خوانندگان را به آن فضا نزدیک میگرداند؛ بلکه ارتباطی صمیمانه، نیز، با خوانندگان برقرار میکند. این مقاله سرِ آن دارد که با بر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده ادبیات
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023